2012. március 8., csütörtök

Tejfölös burgonyafőzelék fasírttal

Gyermekkorom rémálma a burgonya,amivel a világból is ki lehetett volna üldözni. Egyszerűen nem szerettem a főtt krumplit semmilyen formában. Képes voltam hosszú percekig ugyanazt a kanál ételt forgatni a számban. Csak rágtam, rágtam, de lenyelni egyszerűen nem tudtam. Mígnem erre szüleim és nagyszüleim is rájöttek, és nem kényszerítettek arra, hogy megegyem. Tudták, nem lennék jó amerikai, ellenben kínainak nagyon beválnék.
Felnőtt fejjel sem vagyok hajlandó a krumplilevest, és még néhány burgonyából készített étel elfogyasztására.
Ellenben egyik kedvenc ételem a tejfölös burgonyafőzelék. Abból jöhet bármennyi hidegen, melegen, egynaposan, sőt..... reggel, délben, és még este is.
Amikor először kóstoltam, nem is tudtam, hogy mit eszek. Csak faltam be , a sült hús pedig amit apai nagyanyám olyan fenségesre tudott elkészíteni, maradt a tányérom szélén.
Abban az időben sok-sok krumpli fogyott. Szegények voltak az emberek, nem volt ez a nagy kivagyiság mint most.
Nagyikám márciusban töltötte volna a 108. évét, ennek emlékére készítettem azt kedvencet, amit még Ő tanított meg nekem, így gondolva rá, örök hálával.



hozzávalók:

1 kg burgonya
1 kis fej vöröshagyma
2 babérlevél
csipet só
ecet
cukor
2 kanál liszt
3 dl tejföl

Az elkészítése roppant egyszerű, mint az ételek nagy része, amit szeretek készíteni. Mert ki az aki órákat akar bajlódni az étellel főleg hétköznap.
A krumplit megpucoljuk, felkockázzuk kb 2x2 cm -esre és a durvára darabolt vöröshagymával, babérlevéllel, csipet sóval, és annyi vízzel amennyi ellepi feltesszük főni. A lisztből és a tejfölből habarást készítünk, és a megfőtt krumplit besűrítjük vele. Ízesítjük ecettel és cukorral. Nekem a bevált mennyiség ecetből és cukorból is ehhez a mennyiséghez 3-3 evőkanál







A fasírt mindig másképp készül.
Az alaprecept szerint

1 kg sertés darált hús,
lehet fele-fele sertés és marha vagy akár szárnyas is, én a sertéshúst szeretem.
1 egész tojás
1 db zsemle tejben vagy vízben áztatva és kicsavarva
só, bors, fokhagyma ízlés szerint
olaj a kisütéshez.

A hozzávalókat összegyúrom, pogácsákat formálok belőle és olajban kisütöm. Feltétként tálalom.
Ehhez én adtam fél fej vöröshagymát, amit nagyon apróra vágtam, valamint tettem bele csilipelyhet, attól kellemes csípős lett, a fiúk legnagyobb örömére.
De sokszor készítem hozzáadott zöldségekkel, sőt még mazsolával, vagy aszalt gyümölccsel is.
A belekevert pisztáciától valami csoda keleties ízűvé válik. És sorolhatnám reggelig. A fantázia és a főzés szeretete sok variációt tesz lehetővé. És ha olyan lelkes közönsége van mint az férjem és a fiam, akik nap-mint nap képesek megenni amit elébük teszek, ez a lelkesedés meg is marad.







Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...