2012. szeptember 26., szerda

Szőlős-túrós rétes



Sarkadi Sándor: Édes ősz

Édes ősz jött,
Hull a körte,
hamvas szilva 
hull a földre.
Itt az alma,
Kasba rakd.
Ott a szőlő,
Hamm, bekapd!
Bokor alatt dió búvik

- ott ne hagyd! 


Ma egy kis túrós-szőlős rétest sütöttem, gondoltam a chilis bab után jó desszert lesz. Tökéletes választás volt.
Gondoltam, még ebéd előtt lefényképezem, de a technika ördöge megtréfált.
 A fényképezőm még korábban tönkre ment, amikor elestem fényképezés közben. Kiterültem, mint egy ólajtó, és azt hittem nem állok fel többet, de az ijedségen kívül semmi más bajom nem esett. Viszont a kezemben lévő fényképező gépen objektíve megsérült annyira, hogy nem javítható. Azóta a videó kamerával fényképezek. Kicsit macerás, mert egyszerre 3 képet is készít, de jobb híján megteszi. Ma viszont nem akart dolgozni. Bekapcsolom, erre ő kikapcsol. És ez így ment tovább, addig, míg rá nem jöttem, hogy az akku le van merülve. Gondoltam, sebaj, hiszen van, egy elemtartó a táskájában, majd azt fogom feltenni és akkor usgyé, de nem. Elem sincs kéznél. Nincs mese, fel kell tölteni az aksiját. Sajna ez a vonat elment. Egy meredt, hideg rétest lefényképezni, kár lenne. Bár ki tudja, azért a kamrában eldugtam két szelettel.
A recept úgyis annyira egyszerű, szinte nem is kellett időt rá szánni.
Egy tepsit kibéleltem sütőpapírral, a sütőt előmelegítettem 200 fokra.

hozzávalók:

1 csomag réteslap (6 vagy 8 lapos)
40 dkg félzsíros tehéntúró
1 csomag vaníliás cukor
1 citrom reszelt héja
1 egész tojás
1 evőkanál búzadara
2-3 evőkanál cukor
5 dkg vaj
1-1    1-1 nem túl nagy fürt fehér és kék szőlő

Először a tölteléket készítettem el. A túrót villával összetörtem, hozzáadtam a tojást, a cukrot, a vaníliás cukrot, a citromhéjat, és az evőkanálnyi búzadarát. Alaposan összekevertem, de azért vigyáztam, hogy látszódjon a túró, ne legyen annyira egyneműen krémes. A szőlőket miután megmostam, leszemeztem, papírtörlőn megszárítottam.
A réteslapokat kitekerjük, és 3 vagy 4 lapot előkészítünk a töltésre. Ez attól függ, hány laposat kapunk. Tehát a csomag réteslapnak a felé „megcsapkodtam”, olvasztott vajjal. Rá tettem a töltelék felét vigyázva, hogy a szélén és a végén is maradjon kb. 1 cm-nyi tiszta tészta terület, mert így kevésbé folyik ki a töltelék. A túró tetejére szórtam a leszemezett fehér szőlőt, majd feltekertem. A másik 4 lappal ugyan így jártam el, de ezt a kék szőlővel szórtam meg. Sokan javasolják, hogy nedves tiszta konyharuhát használjunk, amikor a réteslapokat kibontjuk. Én mindig elfelejtem, de még ez idáig soha semmi baj nem történt emiatt. Nekem mindig a tepsibe rakásnál jut eszembe, hogy arra kellett volna tenni, és akkor nem kellene bűvészkedni. A tepsibe rakjuk, és a tetejét megkenjük olvasztott vajjal, vagy tejföllel.
Az előmelegített sütőben, alsó-felső lángon 20 perc alatt készre sütjük. A tepsiben hagyjuk hűlni, majd porcukrozzuk, és szeleteljük.



A fortély pedig mára csak annyi, hogy a gyümölcsöt tegyük 5-10 percre ecetes vízbe, garantáltan minden bogár kimenekül a fürtből. Ezután öblítjük és leszemezzük a fürtöt.


 

Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...