2012. november 25., vasárnap

Nagyon finom rozsos kenyér






Sok kenyér receptet kipróbáltam, de eddig ez a kedvenc. 
Ízre, illatra, állagra, nem is képzelhetünk jobbat. Ami a „negatívuma” talán az, hogy ha nem formában sütöm, akkor szétterül, és már nem lehet olyan szép szeleteket vágni.

Amivel kezdeni kell, az a kovász elkészítése. 




Nem bonyolult, liszt, víz, és kész. 
Jó rendben, azért nem ennyire egyszerű. én a következő képen készítem.

100 g teljes kiőrlésű rozsliszt
100 g langyos víz
1 teáskanál méz

A hozzávalókat összekeverem, és egy napig állni hagyom. Lehet bele egy dekagramm élesztőt tenni, hogy gyorsabb legyen a kovászolódás, de anélkül is beindul. 
Másnapra már kellemes savanykás illata lesz, és megjelennek benne a légbuborékok is. Ugyanakkor a mézet is kihagyhatnánk belőle, anélkül is tökéletesen működne, de én már nagyon szerettem volna használni a kovászomat. 
Szóval, az így elkészített anyaghoz másnap hozzáadunk 100 g lisztet, és újabb 100 gr langyos vizet, összekeverjük és pihenni tesszük másnapig. Fontos a hőmérséklet is, ahol pihen, legalább 20 fokos helységben kell lennie. Hozzáteszem ez az én személyes meglátásom. Ahány kovász, annyi elkészítési mód, és mindenki a sajátjára esküszik. Nekem ez vált be. Akkor, amikor már egy adag kovásszal rendelkezünk, elkezdhetjük a kenyér készítését.

Lehet, hogy kicsit furcsának tűnik, de este elkészítem az előtésztámat. Ez a következő hozzávalókból áll:

71 g kenyérliszt
24 g teljes kiőrlésű rozsliszt
95 g víz
38 g kovász

A hozzávalókat összekavarom, és szobahőmérsékleten pihentetem 10-12 órát.

Másnap a következő anyagokat keverem hozzá:

385 g kenyérliszt
68 g teljes kiőrlésű rozsliszt
330 g langyos víz
11 g só




Nem véletlen az, hogy mindent grammban adtam meg, nekem így vált be. A kenyérlisztet sima lisztre is válthatjuk, akkor is működik.
A kezemmel jól összedolgozom, alaposan belisztezem, és 1 ½ órát kelesztem. Ekkor a levegőt kinyomom belőle, és a tésztát átgyúrom, ismét alaposan belisztezem, újra megkelesztem. Miután a duplájára kel, ez kb 1 óra múlva következik be, megformálom a kenyerem, kiolajozott vagy sütőpapírral kibélelt kenyérformába teszem, és 200 fokosra előmelegített sütőben 45-50 perc alatt megsütöm. A sütő aljába, egy edényben vizet teszek, és ezáltal a kenyér gőzben sül, sokkal jobb állagú lesz. Természetesen elképzelhető, hogy ennek a gőznek más szerepe is van, de hogy őszinte legyek, nem kutattam mi az. Nekem így vált be.




Csak azért tűnik bonyolultnak, és macerásnak, mert a nálam megszokott rövid leírásokhoz képest, ez hosszabb terjedelmű. De mindenkit arra biztatok, hogy próbálja meg, nem fog csalódni.
Egy másnap is fogyasztható, nem savanyú kenyeret fog kapni, ami ráadásul nem a túlzott kenyérfogyasztásra fog ösztönözni. A családom szerint, azért jó, mert egy szelettel jól lehet lakni, és fél óra múlva sem kutatunk a hűtőben valamilyen kaja után. 





uzsira



Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...