2013. április 25., csütörtök

Laposborsó leves parasztsonkával, palacsinta balzsamecetes eperszósszal




A laposborsó nem a csicseriborsó, és nem is a felesborsó. bár sokan azt hiszik. Ez egy igen régi fajta, amelyet már nagymamáink is előszeretettel főztek. Hol füstölt hússal, hol a nélkül. Nem kimondottan diétás, de igen tápláló, ízletes étel.



Gyermekkorom kedvencei közé tartozott, így gondoltam éppen itt az ideje, hogy felelevenítsem emlékeimet.
A piacon találtam hétfőn egy nénit, aki állítása szerint mindig szokott eladásra is termelni. Igaz, hogy nem gazdaságos, de ő akkor is vet, mert ezt semmi mással nem lehet pótolni.
Megkérdeztem ő hogy szokta főzni, azért is érdemes kutakodni, hátha megtudunk valami titkot, de elmondása alapján rá kellett döbbennem, hogy pontosan úgy, ahogy drága nagymamám készítette. Talán annyi a különbség, hogy egyikük galuskával, másikjuk csipetkével készítette. Azt tudom, hogy én nem szándékozom hozzá egyiket sem tenni, szerintem anélkül is elég laktató, és tartalmas lesz.









Hozzávalók:

30 dkg laposborsó
30 dkg füstölt parasztsonka
1 kis fej vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
50 dkg vegyes zöldség (sárgarépa, fehérrépa, zellergumó, karalábé)
3 db közepes burgonya
1 kis fej vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
1 evőkanál sertészsír
1 evőkanál liszt
só, bors, pirospaprika, köménymag,babérlevél
Elkészítése:

Előző este beáztatjuk a borsót. A füstölt húst kockára vágjuk, és feltesszük főni. Amikor fél fövésben van, hozzáadjuk a leöblített borsót, teszünk bele köménymagot, őrölt borsot, és 1 db babérlevelet. Azzal is főzzük addig, amíg kezd puhulni a borsó, ekkor hozzáadjuk a megtisztított és feldarabolt zöldségféléket, a burgonyát. Eleinte legyünk óvatosak a sóval, mivel a füstölt hús sós, tehát csak a végén sózzuk. 
Amikor megfő a zöldség is a zsírból és a lisztből rántást készítünk, hozzáadjuk a vöröshagymát, fokhagymát, és a pirospaprikát. Kicsit hagyjuk hűlni, és a levesbe tesszük. 
Főzzük még kb 5 percig, hogy a rántás besűrítse.

Őszinte leszek, én mindig félek attól, hogy a rántásban megégetem a hagymát, ezért a vöröshagymát már akkor a leveshez teszem, amikor a borsót belerakom. Apró kockára vágom, és mire megfő, már nem is látszik a levesben, viszont az íze az ott van benne.
A kész levesbe a berántás előtt főzhetünk apróra szaggatott galuskát, vagy tehetünk bele csipetkét is.
Én ezt most kihagytam, hiszen a leves így is tökéletes lett.



Desszertnek palacsintát sütöttem, de abból is a vastagabb, amerikai félét, a sütőporosat, és kihasználva a tavasz adta lehetőséget, friss eperből készítettem hozzá egy finom balzsamecetes szószt.



A recept pedig a következő:

30 dkg sima liszt
3 egész tojás
3 evőkanál cukor
1 vaníliás cukor
½ citrom reszelt héja
5 dl tej
½ csomag sütőpor
olaj a sütéshez
A tojásokat szétválasztjuk, és a sárgáját, a lisztet, a cukrot, és reszelt citromhéjat, vaníliás cukrot, a sütőport a tejjel simára keverjük. Legjobb ezt a robotgépre bízni. A tojásfehérjéből kemény habot verünk, és óvatosan hozzákeverjük a palacsintamasszához. Átolajozott teflonserpenyőben a legjobb sütni, de természetesen hagyományos palacsintasütőben is kitűnő lesz. Attól függően mekkorákra akarjuk sütni, több vagy kevesebb masszát tegyünk a serpenyőbe. Mindkét oldalát aranybarnára sütjük.



A szószhoz a hozzávalók:
50 dkg friss, vagy mirelit eper
10 dkg cukor, vagy cukorpótló, xilit, stevia, vagy bármilyen édesítő
2-3 evőkanál balzsamecet
1 evőkanál kukoricakeményítő



Az epret folyóvíz alatt megmossuk és felszeleteljük. Hozzáadjuk a balzsamecetet, a cukrot, és a keményítőt, és közepes hőfokon felfőzzük. Figyeljünk rá, mert a keményítő miatt könnyen odakap.
Langyosan, vagy akár hidegen a palacsintára téve tálaljuk.



Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...