2013. szeptember 26., csütörtök

Savóméz, savókaramell – Mysos






A sajtkészítők nem mindig tudják mit is készítsenek a melléktermékként jelentkező savóval. A teljes savóból pedig nagyszerű finomság kerekedhet, cukor hozzáadásával, valamint kitartó munkával. Mert nem egy gyorsan készülő csemege, hanem egy nagyon lassú folyamat.






Az északi országokban mysos-nak hívják ezt a fehérjékben gazdag mézszerű készítményt, és valóban nagyon hasonlít kinézetre és ízre is a mézhez.


Bevallom, mikor először olvastam róla, azt hittem enyhe túlzás az a 3 óra amit kavargatásnak írt a szerző, de ezzel az aránylag hosszú idővel, csak a méz állagot érhetjük el, és ha tovább szeretnénk fokozni az élvezetet, és még finomabb karamell szerű finomságot akarunk belőle készíteni, úgy rá kell hogy szánjunk 7-8 óra kavargatást is.





Elkészítése viszont roppant egyszerű. Így aki ráér, és készíteni szeretne bátran kezdjen hozzá, nem fog csalódni. Az íz, az illat magáért beszél.
Nem mellékes az sem, hogy a gyerekek ilyen állapotában szívesen fogyasztják, és még csak erőltetni sem kell a számukra.





Hozzávalók:

1 liter tejsavó (kecske, birka, tehén)
60-70 dkg cukor

A savót a cukorral feltesszük főni. Állandó keverés mellett, sűrűsödésig keverjük. Ekkor üvegekbe tesszük és lezárjuk.
Ízesíthetjük, mazsolával, aszalt gyümölcsökkel, olajos magokkal.









12 megjegyzés:

Jozskabàcsi írta...

Ezt a mysost ismerem, egy nagyon kedves jo baràtom kèszitette eloszor. Azota is ugy emlegetjuk, Viki nyalokàja :)

Névtelen írta...

Igen, így van. Viki, a Héthatár Kecskefarmról készíti régóta és határtalan türelemmel oktat mindannyiunkat a mysos titkaira. Ő a "mysos-nagyasszonya" kishazánkban. :)

Névtelen írta...

Megkérdezhetem, meddig áll el a savóméz?
Köszönettel: Anna

Zsóka írta...

Sajnos nem tudom, nálunk egy két hétnél tovább soha sem maradt meg. De szerintem a cukortartalma miatt nagyon sokáig megőrzi a minőségét.

Névtelen írta...

Köszönöm a választ, én is úgy gondolom, sokáig eláll. Ma elkészítettem az első adagot, bár nekem 2,5 óra alatt teljesen szilárd állagú lett. (persze, miután kihűlt) Nagyon finom, örülök, hogy rátaláltam az oldalra! :)
Anna

Unknown írta...

Beleontottem a savóba a cukrot, kevergettem 4 órát. Kihűlt, de nem lett méz allaga, ugyanúgy folyékony maradt.
Mi lehet a problema? A segítséget előre is nagyon köszönöm

Unknown írta...

Sziasztok mitől lehet ikrás a savóméz? Köszi.

Zsóka írta...

Szerintem kicsapódott a cukor. Akkor kristályosodik ki. De hogy mivel lehet orvosolni, talán az újramelegítés megoldja a gondot.

Névtelen írta...

3liter savohoz 1kg cukrot tettem másfél óráig foztem állandó kavarassal és égetett cukor lett belőle üvegbe tettem de nem tudom hogyan szedem ki belőle mert olyan kemény!

Zsóka írta...

Melegítsd újra. Tedd cukorka formákba

Névtelen írta...

Tisztelettel megkérdezném, hogy a sajt készítés után maradt |des tejsavóról, vagy a túró készítés után maradt savóról van szó?

Zsóka írta...

Én a sajtkészítés után maradt savót használtam. Abban még sok a fehérje, hiszen az orda is abból készül. Nem vagyok szakértő, de szerintem a túró készítés során nem marad annyi benne, lehet hogy azért is lesz inkább kemény, szinte égett cukorra emlékeztető állaga

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...