2014. április 15., kedd

Virágkalács









Mindenhol formázott kalácsokat lehet látni, hiszen a Húsvéti Ünnepek a nyakunkon vannak. Én sem szeretnék kimaradni, ezért egy orosz oldalon néztem utána, hogy hogyan kell ezeket készíteni. Kicsit változtattam a recepten, de alapvetően követtem a leírást.


Hozzávalók:

70 dkg liszt
2,5 dkg élesztő
3,5 dl tej
2 tojás
2 teáskanál cukor
1 teáskanál só
2 evőkanál olvasztott vaj
Megkenéshez :
olvasztott vaj
1 tojássárgája
2 evőkanál tej
apró magok a megszóráshoz


Egy 28 cm-es formát kibélelünk sütőpapírral, vagy kikenünk olajjal.
A tejet meglangyosítjuk, feloldjuk benne a cukrot, és hozzáadunk 2 evőkanál lisztet, és az élesztőt. Hagyjuk alaposan felhabosodni.


Közben a lisztet átszitáljuk, felütünk egy kis tálban 2 tojást, összekeverjük a sóval. Amikor az élesztő szépen felhabosodott, beleöntjük a lisztbe készített mélyedésbe, hozzá adjuk az elhabart tojást, hozzátesszük a vajat, és finoman lágy tésztává gyúrjuk. Alaposan kidolgozzuk, és a duplájára kelesztjük.

Amikor megkelt, kétfelé vesszük, úgy hogy egy harmadát levágjuk, a kétharmadot félretesszük. Az egyharmadot most három egyenlő részre vágjuk. Kettőből készítünk két 15 cm átmérőjű kerek lapot, amit megkenünk olvasztott vajjal, és egymásra tesszük. A harmadik lapot kinyújtjuk és bevágjuk, hogy hálószerű legyen, amikor a tésztakorongok tetejére tesszük.  A tésztakorongokat megkenjük tojássárgájával, és megszórjuk apró magokkal, - én mákkal, és lenmaggal szórtam meg – és a tetejére tesszük a hálószerűen bevagdalt tésztalapot. Körbe vágjuk, én a leesett részt szintén 15 centisre nyújtottam, és a forma közepére tettem. Megkentem vajjal, és a kerek formázott tésztát a tetejére tettem.




A maradék 2/3 tésztát 90 cm x 50 cm-es lappá nyújtottam, megkentem az olvasztott vajjal, és szorosan feltekertem. A formába tettem a már belerakott lapok köré.




 Ollóval bevágtam 1 cm-enként, amit jobbra-balra hajtogattam. Ezután megkentem tejjel hígított tojássárgájával, és 40 percig kelesztettem. Közben a sütőt 175 fokosra felmelegítettem, és 40 perc alatt megsütöttem.





Ha azt akarjuk, hogy szép fényes legyen, készíthetünk a tetejére cukorszirupot úgy, hogy 10 dkg cukorhoz adunk 1 dl vizet, és felforraljuk. A már megsült, de még forró kalácsot ezzel a mázzal kenjük át. Én ezt kihagytam, mert a Papusnak is szeretnék belőle adni, és akkor sokkal több szénhidrát kerülne bele.





Így is nagyon finom, porcukorral megszórva, vagy lekvárral, esetleg sodóval meg egyenesen kiváló. Szerkezete nagyon hasonlatos a kuglófra.







Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...