2016. február 20., szombat

Tönkölybúza kenyér






A tönkölybúzát a csernobili katasztrófa után fedezték fel újra, pedig talán az egyik legjobb gabonaféle. 

Tíz deka tönköly fehér kenyér tartalma:
  • 19 gramm fehérje,
  • 44 gramm szénhidrát,
  • 3 gramm zsír.
A teljes kiőrlésű lisztből készült tönkölykenyeret viszont még ennél is jobb adatok jellemzik: miközben magasabb a fehérjetartalma, kisebb a szénhidrát- és még alacsonyabb a zsírtartalma. Ráadásul B1-, B2- és B6-vitamint is tartalmaz, de a B12 jelenléte is kimutatható. Fontos, hogy sokáig eltartható, és tíz deka kenyér fedezi egy felnőtt teljes napi fehérje-, vitamin- és ásványi anyag-szükségletét. Vegetáriánusok számára különösen fontos táplálék, mivel rendelkezik azzal a teljes értékű aminosavval, amely a húsban található. Cukorbetegeknek kifejezetten ajánlott, hiszen klinikai kísérletek igazolják, hogy a tiszta tönkölybúza fogyasztói körében javul a diabetesben szenvedők állapota, egyes esetekben a gyógyszeradag is csökkenthető. Természetesen mindig ki kell kérni az orvos tanácsát, mielőtt a beteg tönkölykúrába kezdene. (www.otvenentul.hu)
Én tegnap egy kenyeret sütöttem tönkölylisztből, és valóban elnyerte a tetszésemet, nem csak azért mert egészségesebb mint a fehér lisztből készült kenyér, hanem mert igazán szép lett a bél szerkezete, és ami nem elhanyagolható, hogy ehető, és élvezhető kenyér került az asztalra. 
Amiért még ajánlani tudnám, hogy én aki kenyérfüggő vagyok, és egyedül meg tudnék enni egy hatalmas veknit langyosan, kacsa- vagy libazsírral megkenve, vastagon megszórva őrölt pirospaprikával, egy szelettel beértem, és nem azért, mert visszafogtam magam.
Vagyis bátran kezdjetek hozzá, és élvezzétek ezt a finom ízt.


Hozzávalók:
1/2 kg teljes kiőrlésű tönkölybúza liszt
2 teáskanál só
2 dkg élesztő
1-2 evőkanál jó minőségű olaj (én tökmag olajat tettem bele)
4-4,5 dl langyos víz
tehetsz még bele ízlésed szerint 
magokat, fűszereket. Jól harmonizál a tökmag ízével, a rozmaringgal, de akár olaszos, vagy franciás fűszerek is adhatók hozzá, nem fogsz csalódni.
Az élesztőt felfuttatjuk a langyos víz, és egy kis liszt keverékében, majd a hozzávalókat összegyúrjuk, hogy kenyértészta keménységű (vagy inkább lágyságú) legyen. Ez valamivel a kalács tésztájánál keményebb, vagyis formázhatóbb.
Hagyjuk letakarva, egy kiolajozott tálban kelni 30 percig. Ekkor átgyúrjuk, majd 10 percenként még kétszer megismételjük. 
Veknit, vagy cipót formázunk belőle, és sütőpapírral bélelt kenyérsütő- vagy akár egy lábasba tesszük arra az időre, amíg a sütőt felmelegítjük 190 fokosra. A sütő aljába tegyünk egy tepsit, amibe vizet töltünk, mert a kenyerünket gőzben érdemes sütni, hogy a gőz jól fel tudja "húzni" a szerkezete szép likacsos, laza legyen.
Persze, ha van egy szuper sütőnk, akkor ez kimarad, viszont néhányszor spricceljünk neki, hogy elegendő gőz képződjön.
Nekem itt egy hagyományos, kb 20 éves gázos sütőm van azt 5-6 közé állítottam, a rácsot középre tettem.
Mielőtt betesszük, megkenhetjük 2 kávéskanál olaj + 1 kávéskanál víz keverékével. Ez egy kis pluszt ad a kenyerünkhöz. 
190 fokon 45-50 percig sütjük. Én ekkor kivettem a formából, és még 10 percet a rácsra téve tovább sütöttem, hiszen a sütő aljába betett tepsi visszább fogta a hőt.
A kész kenyeret rácsra téve hagyjuk kihűlni, csak azután szeleteljük. 
Egy megjegyzés, kicsit morzsálódóbb mint a hagyományos fehér kenyér. Használjuk recés kést a szeleteléshez. 










Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...